Postal 2: Share the Pain
Tryb multiplayer cz.2
M@DUSAS12
Mod dodający nową broń do trybu multiplayer. M@DUSAS zastępuje w grze sieciowej standardowego shotguna działając jako mutator; dodajemy go do rozgrywki w jej ustawieniach, przenosząc do listy aktywnych mutatorów. Jest głośny, znacznie silniejszy i szybszy (strzela niemal seriami). Niosąc go obserwujemy także pewne gesty ręką Kolesia.

Prócz tego był chyba pierwszą dostępną bronią do Postala, gdzie możemy obserwować wypadające łuski po wystrzelonych nabojach.
Po wypakowaniu plików możemy już grać z botami, ale gdy stawiamy serwer, to żeby gra dołączającego do nas gracza widziała broń, musimy wyedytować plik
Postal2.ini i znaleźć w nim sekcję
[Engine.GameEngine]
i dodać w niej wpis
ServerPackages=MaDUSAS12v2
Kiedy zaś podłączamy się jako klient do gry z tym modem, nie musimy nawet go instalować, gra sama go pobierze. Instalując go oszczędzamy jednak czas, przez jaki gra musiałaby go ściągnąć.
Kiedy zaś chcemy mieć moda stale wczytywanego podczas uruchamiania edytora PostEd, tak aby móc go szybko dodać do swojej mapy, to w pliku Postal2.ini odnajdujemy sekcję
[Editor.EditorEngine] i wpisujemy na jej końcu:
EditPackages=MaDUSAS12v2
Przykład dodania dla edytora pliku moda pokazuje jak w ten sposób dodać inne mody. A pobierzemy go
stąd.
---------- xxxxx ----------
kMods-Plus
Ważna modyfikacja, autorstwa Kameka, która zawiera w sobie wiele innych poprzednio utworzonych przez niego sieciowych modów. Są to:
kMods-Final i jego wcześniejsze wersje,
P2Admin, nowsza wersja
Golden Gun,
Massacre,
MapShuffle,
Message Of The Day,
Random Spawn,
Shovel Fights,
NameBan... Składa się z trzech podstawowych modułów: mutatorów urozmaicających zasady gry, opcji admina dla serwerów (głównie dedykowanych) i z nowego trybu gry.
Mutatorami modyfikującymi pojedynki są: Double Health, High Speed (szybciej 1,4x), Super Speed (podwójna prędkość - można ją zmienić edytując plik
kMods.ini, tak jak i wiele innych wartości innych mutatorów), Mega Ammo Mode (podwójna ilość amunicji dla standardowej broni, czyli już nie dla WMD czy napalmu), Mega Nuke Launchers (zmienia rakietnice w wyrzutnie jądrowych pocisków), No Seeking Rockets (wyłącza szukanie celu przez rakietnicę), No Bot Sniper (boty nie mogą używać snajperki), Shovel Fight (walka tylko na szpadle), MP-Friendly Weapons (mapy które zawierają dodatkowe bronie jak WMD czy napalm ruszą nawet gdy nie będziesz miał zainstalowanych tych broni, czyli moda SuperWeapons, bo owe bronie i amunicja do nich zostaną zamienione na stadardowy arsenał) i mutator No Health (zero odnawiania zdrowia, walka bardziej śmiertelna, bo nie masz żadnych apteczek czy pączków). Są także Expert Mode, Fully Loaded i Loaded - trzy mutatory, które dając od początku wszystko z uzdrawiaczami na full, broń i maksimum amunicji lub tylko wszystkie bronie, nie pozwalają jednocześnie na odbudowywanie swojego arsenału. Grasz dotąd, aż skończy ci się amunicja lub zginiesz.
Massacre
Spośród tej grupy mutatorów wyróżnię jeden, Massacre. Co to jest? Sieciowe polowanie na luda! Ta zabawka dodaje przechodniów z trybu single do sieciowej rozgrywki. Jednak nie uzbrojonych, ale zupełnie bezbronnych - w końcu uzbrojone są boty. Zupełnie bezbronne owieczki... Gracze, ustalając ze sobą, że nie będą do siebie strzelać i przy wyłączonych botach mogą mieć nowy pseudo-gametype, czyli urządzić sobie zawody w polowanie na przechodniów! Wygrywa ten, kto zdobędzie więcej punktów. Bo mutator możemy konfigurować w pliku
kMods.ini i włączyć/wyłączyć punktację, a także zmieniać jej wartość.

Autor jednak olał tego moda i zaimplementowawszy go do moda kMods-Plus nie postarał się, aby był on dostępny w grze, ani w readme nie wytłumaczył jak to zrobić, niestety. Sami musimy edytować dwa pliki.
W pliku
kMods-Plus.int (.int nie .ini!) na jego końcu dodajemy poniższy wpis, aby móc ujrzeć Massacre na liście mutatorów w opcjach hosta, na zakładce 'Modyfikacje':
Object=(Class=Class,MetaClass=Engine.Mutator,Name=kMods-Plus.MutMassacre,Description="Massacre")
Zaś w pliku
kMods.ini na jego końcu, aby uruchomić wspomnianą punktację, dodajemy taki wpis (którego wartość '1' możemy zmienić, by otrzymywać więcej punktów):
[kMods-Plus.MassacreRules]
PointsPerBystanderKill=1
Do drugiej "admino-sewrerowej" grupy zaliczyć możemy mutatory MOTD (Message Of The Day, czyli wiadomość wyświetlającą parę słów dla podłączających się do naszego serwera. Występuje samodzielnie i jako składnik w innych modach. Najlepszy jest w modzie P2MaDUtils, gdzie oprócz wiadomości daje też logo naszego serwera), Map Shuffle (gracze podczas rozgrywki głosują na ulubione mapy używając konsoli, co pozwala grać w takie mapy najczęściej), Rando Spawn (pojawiasz się na mapie w przypadkowym miejscu), Safe Spawn (odwrotnie, nie pozwoli abyś pojawił się np. na podłożonych granatach) i Trash Talk (rozciąga w czasie wypowiadane kwestie i krzyki). Jednak najważniejszymi narzędziami tylko dla admina i niedostępnymi jako mutatory w menu gry są P2Admin (bardzo silne narzędzie pozwalające adminowi serwera na wiele operacji niedostępnych z poziomu zwykłej gry) oraz Loader (dodaje brakujące mutatory i mapy w trakcie rozgrywki). Rozwinięciem obu narzędzi jest samodzielny mod
xAdmin i przy jego opisie szerzej przedstawiam możliwości tych narzędzi.
Golden Gun
Mod kMods-Plus zawiera również nowy tryb sieciowej rozgrywki, Golden Gun, będący wcześniej samodzielnym modem. Na czym zabawa polega? Jest na mapie jeden tylko złoty pistolet, o którego zdobycie wszyscy walczą. Zabić można z każdej broni, ale fragi możliwe są tylko po użyciu golden guna. Ścigaj więc własciciela gg aby... samemu być ściganym. Zabijaj z niego dla punktów, póki ciebie nie zabiją.

I to cała zabawa.
Tryb nie wymaga własnych map. To wariant trybu death match i działa na każdej jego mapie. Na podobnej zasadzie wariantywności map DM działa inny dodatkowy tryb gry,
Holy Wars. Jednak w przeciwieństwie do HW, tryb GG nie obsługuje listy map trybu DM, tylko mapy trybu zdobycie (grab). I tu jest pewna niewygoda. Jeśli z opcji GG dodasz do takiej listy mapy nie będące w trybie grab (mpDT.DowolnaNazwa.fuk), to przełączając się do opcji trybu grab gra usunie takie mapy, pozostawiając na liście mapy tylko dla graba (mpDGT.InnaNazwa.fuk). I ustawienia dla GG masz mimo swej woli zmienione...
Aby tryb był obsługiwany przez grę, nie wystarczy wypakować plików we właściwe miejsce. Oprócz tego trzeba:
Dla gry, która jest klientem jakiegoś hosta (lub gdy grasz sam z botami) musisz na końcu pliku
Postal2.ini dodać taki wpis:
[UBrowserGoldenGun]
ListFactories[0]=UBrowser.UBrowserSubsetFact,SupersetTag=UBrowserAll,GameType=Golden Gun,bCompatibleServersOnly=True
ServerListTitle=Golden Gun
Kiedy zaś chcesz postawić hosta z tym trybem, musisz dodać wpisy całego moda kMods-Plus - wyjaśniam to na końcu opisu tego moda.
Kiedy szukasz serwerów, do których chcesz się podłączyć, możesz tylko wybrać zakładkę 'Wszystkie'. Lecz jeśli chcesz ten tryb mieć poprawnie wyświetlany pod osobną zakładką (jak Przechwycenie, czy Zespołowy DM), to edytujesz plik
MultiplayerInfo.int dopisując na jego końcu taką frazę:
UBrowserGoldenGun=Pokazuje gry w trybie 'Golden Gun' do których możesz przyłączyć się w Internecie
Wspomniałem o botach. Nie wszystkie tryby radzą sobie z obsługą botów (np. Postal Arena uniemożliwia grę pojedyńczemu graczowi). W trybie Golden Gun grać możesz tylko z botami, z grą nic złego się nie dzieje. Ale - boty są za głupie, bo zaczaić, że w grze biega o zdobycie golden guna i wcale go nie wyróżniają ponad inne bronie...
Jeśli chcesz, aby twój komputer był serwerem gry i obsługiwał mod kMods-Plus (w tym tryb Golden Gun), musisz w pliku
Postal2.ini odszukać sekcję
[Engine.GameEngine]
i na jej końcu dodać takie wpisy:
ServerPackages=GGMesh.usx
ServerPackages=GGTex.utx
ServerPackages=kMods-Plus.u
Więcej o modzie kMods-Plus w readme w archiwum. A pobrać go można
stąd
Uwaga! Wcześniejsze wersje singlowego moda
KW2, jak i sam KW2 zawierają w sobie nazwy łudząco podobne do tego moda: kSPMods.u, kSPMods42.zip czy kMod16.zip. Proszę ich nie mylić.
O innych dodatkowych trybach gry piszę znacznie niżej.
---------- xxxxx ----------
xCharactersFF
Najpopularniejszy mod, dodający nowe postacie do trybu multiplayer. To ostania, finalna i dostępna powszechnie wersja moda Kameka.
Dodaje 7 nowych zespołów: The ATF, The Boyz, The Gurlz, Team Hood, Team Krotchy, TheParamedics i The Protestors. Razem do dyspozycji, mamy 42 nowe postaci: ATF Agents (male and female), Postal Babe, Female, Bandmember, Biohazardous Snark, Book Protestors (male and female), Cock Asian Guy, Coach Z, Cops (black male, white female, black female), Dopamine, Suicide Bomber, F**** H******, Gangsters (black male, white male, black female, white female), Goth, Homestar Runner, Homosexual, Junkyard Guy, Kamek, Krotchy, Kumquat, Mimic, Nurse, Osama, Female Parcelworker, Female Robber, RWS Protestors (male and female), Scientist, Strong Bad, Toploader, ?????, Meat Protestors (male and female), Zealots (male and female) oraz Zombie. Naturalnie mod nie usuwa standardowych postaci. Wyboru postaci dokonujemy w menu gry, w ustawieniach hosta.
Instalujemy go, wypakowując poszczególne pliki do odpowiednich folderów. Szczegóły przeczytamy w pliku xCharacters.txt w archiwum z modem. Aby gracze podłączający się pod naszego hosta mogli moda używać, musimy w pliku gry
Postal2.ini znaleźć sekcję
[Engine.GameEngine]
i dodać do niej następujący wpis:
ServerPackages=xCharactersFF
Mod, jak niemal każdy dodający nowe postaci, może nam sprawiać kłopoty tylko gdy gramy sami z botami. A pobrać go można
stąd.
---------- xxxxx ----------
M@DHeAdZChars
Mod będący kontynuacją moda
xCharactersFF (i wcześniejszych wersji xCharacters), dodający nowe postacie do trybu multiplayer. Oprócz wszystkich zespołów i postaci poprzednika dodaje też swoje. 7 zespołów xCharacters: The ATF, The Boyz, The Gurlz, Team Hood, Team Krotchy, TheParamedics i The Protestors oraz 6 własnych: TeamBullfish, Team Bush, Team Evil Dead, Team Mall, Team McDowell i Team MaDHeAdZ. Do dyspozycji mamy łącznie 112 niestandardowych postaci, w tym własne moda: Hell, MaD Babe, MaD Dead (2 male, 2 female), MaDJacKaL (dwóch), MaD Ninja, MaD Soldier (czterech) i Oxy (dwóch). Mod nie usuwa standardowych postaci. Wyboru postaci dokonujemy w menu gry, w ustawieniach hosta.
Instalacja polega na wypakowaniu poszczególnych plików do odpowiednich folderów. Bliższe szczegóły przeczytamy w readme w archiwum z modem. Aby gracze podłączający się pod naszego hosta mogli moda używać, musimy w pliku gry
Postal2.ini znaleźć sekcję
[Engine.GameEngine]
i dodać do niej następujący wpis:
ServerPackages=xMaDHeAdZCharsV2
Mod, jak niemal każdy dodający nowe postacie, może nam sprawiać kłopoty tylko gdy gramy sami z botami. Uwaga: Mod występuje w dwóch wersjach, niemalże się nie różniących, poznamy je po plikach (xMaDHeAdZChars.u i xMaDHeAdZCharsV2.u) -
link prowadzi do wersji drugiej.
---------- xxxxx ----------
King of the Hill
Znany tryb sieciowych rozgrywek udostępniony w P2: StP. Polega na zdobyciu tzw. wzgórza i jego obronie. Im dłużej gracz zdoła obronić swoją pozycję przed resztą graczy, tym więcej punktów zdobywa. Wzgórze poznasz po obracającym się znaku RWS. W jego odnalezieniu pomoże też radar, na którym wzgórze oznaczone jest żółtą gwiazdką. Gdy wejdziesz na punktowany teren rozlegnie się charakterystyczny dźwięk i ujrzysz świetlistą poświatę dookoła. Punkty można zdobyć, kiedy tylko jeden gracz przebywa na w strefie wzgórza. Wygrywa ten gracz, który zdobędzie najwięcej punktów przed końcem rozgrywki lub zdobędzie maksymalną ilość owych punktów.
Oba pliki wypakowujesz do podfolderu System gry. Jednak aby tryb był poprawnie obsługiwany przez grę musisz na końcu pliku
Postal2.ini dodać taki wpis:
[UBrowserKOTH]
ListFactories[0]=UBrowser.UBrowserSubsetFact,SupersetTag=UBrowserAll,GameType=King of the Hill,bCompatibleServersOnly=True
ServerListTitle=King of the Hill
Następnie odszukujesz sekcję
[UBrowser.UBrowserMainClientWindow] gdzie masz np wpis
ServerListNames[7]=None
czyli szukasz pierwszego wolnego wpisu z frazą 'None' i podmieniasz go na
ServerListNames[7]=UBrowserKOTH
Dzięki temu będziesz widział grę w swoim menu.
Kiedy jako klient szukasz serwerów, do których chcesz się podłączyć, możesz tylko wybrać zakładkę 'Wszystkie' i tam odnaleźć tryb King of the Hill. Lecz jeśli chcesz ten tryb pod osobną zakładką (tak jak Przechwycenie, czy Zespołowy DM), to edytujesz plik
MultiplayerInfo.int dopisując na jego końcu taką frazę:
UBrowserKOTH=Pokazuje gry w trybie 'King of the Hill' do których możesz się przyłączyć w Internecie
Gdy chcesz postawić hosta z tym trybem, to żeby gra klienta, który się do ciebie dołączy, widziała moda musisz w pliku Postal2.ini odszukać sekcję:
[Engine.GameEngine]
i na jej końcu dodać taki wpis:
ServerPackages=KINGGame.u
Mod ma swoje własne mapy, aby więc się bawić w tym trybie, musisz poszukać takich map. Najczęściej są to zmodyfikowane mapy domyślnych trybów DM i snatch, do których dodany został ten tryb. Poznasz takie mapy po literze 'K', np mpDGKT-Maps. Więcej o modzie w readme w archiwum. A pobierzesz go ze
strony Kameka.
---------- xxxxx ----------
Postal Arena
Mod dodaje nowy tryb rozgrywki sieciowej, znany z innych gier (Quake), czyli Postal Arena. Dwóch graczy pojedynkuje się ze sobą, używając jednej lub wielu broni, zależnie od konfiguracji. Inni gracze stoją z boku, nie mogąc wejść na arenę pojedynkumm, mogą tylko patrzeć albo (to już zależne od ustawienia) kopać się, nie czyniąc sobie krzywdy. Kiedy jeden z pojedynkujących się graczy ginie, do rozgrywki ze zwycięzcą wkracza ktoś z oczekujących a przegrany wraca do obszaru widzów. Zwycięża ten, kto osiągnie ustaloną liczbę punktów, albo gdy czas gry upłynie a on ma najwyższa punktację.
Oba pliki wypakowujesz do podfolderu System gry. Żeby tryb był poprawnie obsługiwany przez grę, nie wystarczy wypakować plików we właściwe miejsce. Aby tryb był widoczny w twoim menu musisz na końcu pliku
Postal2.ini dodać taki wpis:
[UBrowserPostalArena]
ListFactories[0]=UBrowser.UBrowserSubsetFact,SupersetTag=UBrowserAll,GameType=Postal Arena,bCompatibleServersOnly=True
ServerListTitle=Postal Arena
Następnie odszukujesz sekcję
[UBrowser.UBrowserMainClientWindow] gdzie masz np wpis
ServerListNames[7]=None
czyli szukasz pierwszego wolnego wpisu z frazą 'None' i podmieniasz go na
ServerListNames[7]=UBrowserPostalArena
Kiedy jako klient szukasz serwerów, do których chcesz się podłączyć, możesz tylko wybrać zakładkę 'Wszystkie' i tam odnaleźć tryb Areny. Lecz jeśli chcesz ten tryb pod osobną zakładką (tak jak Przechwycenie, czy Zespołowy DM), to edytujesz plik
MultiplayerInfo.int dopisując na jego końcu taką frazę:
UBrowserPostalArena=Pokazuje gry w trybie 'Postal Arena' do których możesz przyłączyć się w internecie
Gdy chcesz postawić hosta z tym trybem, to żeby gra klienta widziała moda musisz w pliku
Postal2.ini odszukać sekcję:
[Engine.GameEngine]
i na jej końcu dodać taki wpis:
ServerPackages=PostalArena1e.u
Najczęściej jednak nie będziesz mógł w takiej grze uczestniczyć. Aby w takim razie samemu grać, musisz postawić serwer dedykowany.
Mod ma swoje własne mapy, aby więc się bawić w tym trybie, musisz poszukać takich map. Więcej o modzie w readme w archiwum. Podczas pierwszego uruchomienia mod dodaje swoje wpisy konfiguracyjne, które możesz zmienić edytując plik
Postal2.ini w sekcji [PostalArena.PostalArena] - co jest od czego znajdziesz również w readme. A pobierzesz go ze
strony Kameka.
---------- xxxxx ----------
Jail Break
Mod dodający nowy tryb rozgrywki sieciowej (adaptacja z UT), będącej swoistym połączeniem trybu DM i Snatch. Zabawa polega na uwięzianiu graczy z wrogiej drużyny i obronie własnego więzienia. Zabijając przeciwnika uwalniasz z wrogiego więzienia swoich współgraczy. Drużyna, która uwięzi wszystkich graczy wrażej grupy zdobywa punkt. Uwięzieni rywale giną brutalnie a następnie zaczyna się kolejna rozgrywka - obserwujesz to podczas animacji po zakończeniu rundy.
Żeby tryb był poprawnie obsługiwany przez grę, nie wystarczy wypakować plików we właściwe miejsce. Aby tryb był widoczny w twoim menu musisz na końcu pliku
Postal2.ini dodać taki wpis:
[UBrowserJailBreak]
ListFactories[0]=UBrowser.UBrowserSubsetFact,SupersetTag=UBrowserAll,GameType=JailBreak,bCompatibleServersOnly=True
ServerListTitle=JailBreak
Następnie odszukujesz sekcję
[UBrowser.UBrowserMainClientWindow] gdzie masz np wpis
ServerListNames[7]=None
czyli szukasz pierwszego wolnego wpisu z frazą 'None' i podmieniasz go na
ServerListNames[7]=UBrowserJailBreak
Kiedy jako klient szukasz serwerów, do których chcesz się podłączyć, możesz tylko wybrać zakładkę 'Wszystkie' i tam odnaleźć tryb JB. Lecz jeśli chcesz ten tryb pod osobną zakładką (tak jak Przechwycenie, czy Zespołowy DM), to edytujesz plik
MultiplayerInfo.int dopisując na jego końcu taką frazę:
UBrowserJailBreak=Pokazuje gry w trybie 'Jail Break' do których możesz przyłączyć się w internecie
Gdy chcesz postawić hosta z tym trybem, to żeby gra klienta widziała moda musisz w pliku Postal2.ini odszukać sekcję:
[Engine.GameEngine]
i na jej końcu dodać taki wpis:
ServerPackages=P2JailBreak.u
Mod ma swoje własne mapy, aby więc się bawić w tym trybie, musisz poszukać takich map. Archiwum z modem zawiera jedną przykładową mapę. Więcej o modzie w readme w archiwum, gdzie też opis konfiguracji (która jest również dostępna w menu gry). A pobrać go można ze
strony Kameka.
---------- xxxxx ----------
Holy Wars
Modyfikacja trybu death match. Każdy usiłuje zabić Świętego, ów zaś odwzajemnia się tym samym. Efekt? Rzeź typu "wszyscy przeciw jednemu". Kluczową rolę odgrywa
aureola, gdyż właśnie gracz z aureolą staje się
świętym i jest silniejszy niż inni gracze i ma więcej broni. Gracz który uśmierci świętego, zdobywa jego aureolę i sam staje się świętym, zyskując większą siłe - ale i wrogów.
Na początku gry wszyscy są
grzesznikami. Gdy pojawi się aureola i pierwszy gracz ją zdobywa, zaczyna się pościg za świętym. Dźwięk towarzyszący podniesieniu aureoli jest wyjątkowo sugestywny.

W rozeznaniu, co się dzieje z aureolą pomagają też ikony HUD-a: niebieski (aureoli jeszcze nie ma), zielony (już jest), czerwony (ktoś już jest świętym, więc poluj na niego!) oraz żółty (ty masz aureolę). Święty oprócz swej siły dostaje też wyjątkową broń:
Unholy Hand Grenade, granat o bardzo dużym polu rażenia. Postrzały między grzesznikami są dozwolone, ale gdy ktoś czyni to nadmiernie to staje się
niewiernym. Taki nie ma żadnych praw, śmierdzi i jego zabójstwo to większa premia dla innego gracza. Czasami święty po zabiciu go gubi nie jedną ale dwie aureole. Tylko pierwszy gracz podnosi prawdziwą. Gracz który podniesie drugą staje się
fałszywym prorokiem. Wygląda jak święty ale jest grzesznikiem i jedynym sposobem pozbycia się tej przypadłości jest śmierć takowego proroka. Tryb dobrze radzi sobie z botami - te "wiedzą" w co grają.
Po wypakowaniu plików w ich właściwe miejsca musisz w pliku
Postal2.ini dodać wpis, aby twoja gra będąca serwerem poprawnie obsługiwała moda i aby klienckie gry widziały moda. Znajdujesz sekcję
[Engine.GameEngine] i na jej końcu dopisujesz:
ServerPackages=HolyWars_100
Nic więcej robić nie musisz.
Kiedy jesteś klientem także nie musisz nic robić, nawet wypakowywać plików, gra sama je pobierze. Jednak dla wygody, kiedy jako klient szukasz serwerów, do których chcesz się podłączyć, możesz ten tryb mieć pod osobną zakładką (tak jak Przechwycenie, czy Zespołowy DM). Edytujesz wtedy plik
MultiplayerInfo.int dopisując na jego końcu taką frazę:
UBrowserHolyWars=Pokazuje gry w trybie 'Holy Wars' do których możesz się przyłączyć w Internecie
Archiwum zawiera także pliki potrzebne dla moda
xAdmin 1.72, a są to: xHoly172_100.u oraz xHolyWars.int. Wypakowujesz je tylko wtedy, gdy używasz tego moda. Jest to jednak mod dla zaawansowanych administratorów i w zwykłej grze nie jest potrzebny.
Tryb, podobnie jak
Golden Gun, korzysta z istniejących map trybu death match, tak więc nie musisz troszczyć się o dodatkowe mapy. Więcej o modzie w readme w archiwum. A pobierzesz go ze ze
strony Kameka.
---------- xxxxx ----------
Na tym kończę opis modów na forum. To wszystko jak i inne mody znajdziecie niebawem na Głównej.