No limits, no rules, no roads!
Tropiciel - Cel: Przejedź przez wszystkie bramki w dowolnej kolejności. Taktyka: Znajdź najlepszą trasę, unikając przeciwników. Wygrana: Jako pierwszy przejedź przez wszystkie bramki.Jamboree - Cel: Jedź do aktywnej bramki. Punktacja: Podążaj za strzałką, albo szukaj szybszej, mniej bezpośredniej trasy. Wygrana: Ten, kto jako pierwszy przejedzie przez określoną liczbę bramek.
Polowanie na bramki - Cel: Bramki szybko znikają, przejedź przez jak najwięcej z nich. Punktacja: Przekrocz aktywne bramki. Taktyka: Kieruj się do innych bramek niż przeciwnicy. Wygrana: Wygrywa gracz, który przekroczy największą liczbę bramek, zanim zostaną zdeaktywowane.
Zwróć flagę - Cel: Znajdź i zanieś flagę do strefy zwrotu. Punktacja: Punkty dostajesz za każdym razem, kiedy zwrócisz flagę. Taktyka: Zdobądź flagę przed oponentami, albo im ją odbierz. Wygrana: Osiągnij pożądany wynik zanim zrobi to konkurencja.
Zdobądź flagę - Cel: Znajdź i podnieś flagę. Punktacja: Punkty dostajesz za posiadanie flagi. Aby otrzymać premię, przewieź flagę przez bramkę premiową. Taktyka: Zderzaj się z przeciwnikami, aby odebrać im flagę. Zaciągnij ręczny i patrz jak inni zawodnicy odlatują w siną dal. Wygrana: Osiągnij pożądany wynik zanim zrobi to konkurencja.
Strefa Destrukcji - Cel: Zderzaj się z przeciwnikami. Punktacja: Zderzanie się z oponentami, albo zajęcie królewskiej strefy. Taktyka: Jeśli chcesz zdobyć więcej punktów, pamiętaj by się rozpędzić, albo szukaj przeciwników w królewskiej strefie, którzy stanowią łatwy cel. Wygrana: Osiągnij pożądany wynik zanim zrobi to konkurencja.
Wyścig Terenowy - Cel: Najzwyklejszy wyścig, w którym gracz musi przekroczyć określoną ilość punktów kontrolnych. Taktyka: Znajdź skróty, albo podążaj trasą, przeszkadzając przeciwnikom. Wygrana: Wygrywa ten, kto jako pierwszy przekroczy linię mety.
To wystarczy, aby zrobić grę, która zawsze cieszy i nigdy się nie nudzi. Która daje maksimum wolności, jaką może dać samochodówka. Naturalnie, są bogatsze graficznie gry etc., ale w przypadku 1nsane osiągnięto idealny i niepowtarzalny kompromis między prostotą rozgrywki a obfitością zabawy. Nic nam nie przeszkadza w zabawie, po prostu szalejemy. Najlepszym dowodem na to jest jej żywotność. Wydana w 2001 roku, wciąż ma sieciowych graczy i mnóstwo (grubo ponad tysiąc) dodatków, wciąż rozwijanych.
Kategoria: wyścigi - offroad 4x4
Wydawca: Codemasters
Producent: Invictus
Data premiery: 6 lutego 2001
W Polsce wydana: jako dodatek do pisma Play 12'03
Platforma: Windows
Tryby gry: single / multiplayer
Tryb multiplayer: LAN / Internet
Liczba graczy: w multi: 1 - 8, botów w single: 7
Minimalne wymagania sprzętowe: Pentium II 400MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D.
Tryb single: 7 typów rozgrywki plus wolna jazda. Tryb multi - to samo. Domyślnych map: 30 (różne tereny, deszcz, zima, Księżyc). Trzy pory dnia: dzień, ranek i noc. Domyślnych pojazdów: 26. Klasy pojazdów: 4x4, Sportowa, Pick-up'y, Ciężarówki, Extreme oraz bonusowe dodatki: Van, traktor czy antylopa gnu. (I już śmigamy na gnu po Księżycu!). Są też tryby trudności do wyboru: Początkujący, Średni, Zaawansowany, Ekspert, Szaleniec. Realizm jazdy? Niewielki, ale w sam raz dla takiej rozgrywki. Za łatwo nie rozwalimy samochodu, choć już ze sterownością mogą być problemy, co zależy od mapy i samochodu (i prędkości, rzecz jasna). Acha, czasem są też zwierzęta, zależnie od mapy: owce, antylopy, bizony - i też potrafią swoje przeszkodzić.
W menu gry dostępne są jeszcze Mistrzostwa, których zwycięskie ukończenie jest warunkiem odblokowania wszystkich map i wózków. Mamy też Trening oraz ukrytą głębiej w menu opcję Zawody. A kiedy nie gramy, gra sama z każdego miejsca menu zaczyna się kręcić i możemy pooglądać krótkie demka jej możliwości. Do których w każdej chwili możemy się dołączyć. Demo takie wywołamy też z menu gry. Każdą rozgrywkę zaś możemy obejrzeć w powtórce a ową powtórkę zapisać do małego pliczku i w każdej chwili sobie przypomnieć. Podczas gry i podczas powtórki mamy możliwość przeróżnego ustawienia kamery, w tym własne zewnętrzne.
Gra ma jeszcze jeden fajny element, to Generator Map. Znudzeni standardowymi mapami, nie musimy pobierać fanowskich. Możemy sami utworzyć sobie mapę, wybierając odpowiednie opcje w generatorze. Określamy typ terenu, ilość roślinności, wody, dróg... Albo generujemy przypadkową mapę. Efekty mogą być naprawdę zadowalające! Jeśli zaś dana mapa nam się spodoba, możemy zapisać sobie jej unikalny kilkuznakowy identyfikator i w każdej chwili, wpisując go, powrócić do mapy. Aby on jednak działał poprawnie, musimy mieć wszystkie standardowe mapy w folderze gry. Generator nie działa w próżni i wykorzystuje elementy tych map...
Niekwestionowaną siła gry jest WOLNA JAZDA. Bo jeśli nawet są reguły w trybach jazdy, to w niczym nie przeszkadzają a wręcz pomagają w szaleństwie. Żadna z innych samochodowych gier nie dała mi tyle radości z... wolności. Osobiście najbardziej lubię tryby Zwróć Flagę i Zdobądź Flagę. Oba pochodzą ze strzelanek i rewelacyjnie sprawdzają się w tej samochodówce. Flaga jest ładnie animowana, jest kurz, woda się rozbryzguje (na miarę możliwości gry z 2001 roku). Boty w singlu są zaciekłe i uparte, choć czasem męcząco głupie, gdy wszyscy wpadną do zagłębienia (młyn odbierania flagi i przewracania przeciwnika zdaje się nie mieć wtedy końca) i zwłaszcza w najtrudniejszych trybach mogą dać się we znaki. Boty potrafią być naprawdę wściekle szalone i swym zachowaniem (gdy wlezą na kupę, jeden na drugiego) przypominają raczej żywe zaciekłe zwierzaki, niż maszyny. Zwykle gram jako Ekspert, bo Szaleniec... za bardzo męczy.
Inną siła gry jest mnogość dodatków. Czytałem gdzieś, że nie ma do niej dodatków. Hehe, może na oficjalnej stronie, ale nie na fanowskich! Grubo ponad 500 pojazdów, tyleż samo map, a jeszcze więcej skór do samochodów. Zaś pojazdy mamy każdego rodzaju i tylko niewielka część ma status bety. Za to imo nie dają szans standardowym wózkom - fanowskie są zdecydowanie szybsze i ładniejsze. Od offraodówek, przez tradycyjne i popularne rajdówki, pick-upy, ciężarowe aż po różne latające (poduszkowiec się sprawdza, ale samoloty - zapomnieć o nich) czy dziwactwa typu szpitalne łóżko, pomarańcza... Zaś co do map, to te standardowe często nie ustępują tym fanowskim. Choć wybór fanowskich map jest przebogaty: terenówki (ogromna większość) z większą i mniejszą ilością gór, drzew, wody i zabudowań po miejskie (choć niezbyt staranne), imitujące inne gry, po abstrakcyjne fantazje autorów czy obce planety. Jeździmy, latamy, wspinamy się po górach (tak! takie wspinaczkowe mapy to w zasadzie kolejny tryb gry)...
Pora na linki:
-> Strona wydawcy: Codemasters.
-> Strona producenta: węgierskiej firmy Invictus.
Dwie podstawowe strony fanowskie:
-> Insane Heat - podstawowa strona fana gry z forum i downloadem (niestety, od niespełna roku dostępnym jedynie po zarejestrowaniu) z najbogatszą ilością plików, na której jest też miejsce dla strony FAT-Alfie'go (fantastyczny twórca dodatków, którego można do Kameka przyrównać), gdzie pobierzemy jego pliki bez rejestracji.
-> Quickie's Insane Patch - także bogata w zasoby strona z downloadem bez rejestracji. Na niej też znajdziemy niezbędne kody, rady oraz narzędzia i tutoriale, gdy chcemy spróbować sił w edytorce gry.
Szukałem w necie dobrych filmów z grą. Są, ale, niestety, nie oddają w pełni frajdy gry. Oto parę z nich: intro samej gry, rozwałka, skoki, rajd pustynny, górska wspinaczka, miasto oraz jeszcze to i to.
Choć z pewnością szybciej i łatwiej podejrzeć kilka skrinów. Małą galerię moich 22 własnych skrinów znajdziecie na ImageShack'u.
I to by było na tyle, tytułem wprowadzenia, o mojej ulubionej grze, dla której od paru lat straciłem głowę. Bo, podobnie jak Postal, daje mi to co lubię w grach najbardziej: wolność!