Gra indie? "Jaja se szmato robisz!?"
Nie. Postal 2 jest grą niezależną, chociaż był robiony w 2002 roku i wtedy nie wykorzystywano tego terminu, to tak naprawdę nie miał dużego budżetu. Jak to określił Mike Jaret z RWS: "Ta gra została stworzona w 2002 roku przez zespół 7, może 11 gości, którzy włożyli w to swoje własne pieniądze. Ta gra nie jest wysokobudżetową produkcją, a była i pozostanie grą niezależną."
"Rany! Nie było tak źle!", czyli Zmiany względem innych wersji gry
Steamowa wersja P2 otrzymała odnowione wsparcie od developerów. Na dzień dzisiejszy zmieniono tak naprawdę niewiele, gdyż starano się wypuścić grę jak najszybciej, lecz planowane są poważniejsze jak i mniej poważne zmiany. Rzeczami, które teraz mogą rzucać się w oczy jest wsparcie dla rozdzielczości 16:9, co oznacza, że spokojnie można cieszyć się grą na monitorze panoramicznym bez grzebania w configach. Do gry zostały dodane też dwa utwory muzyczne, które pierwotnie można usłyszeć w Postalu III. W p2 można usłyszeć je tylko w dwóch określonych przypadkach w różnych dniach i lokalizacjach. Osobiście mi się jednak wydaje, że więcej rzeczy zostało przygotowanych, tylko nikt o nich jeszcze nie wspomniał. Planowanymi zmianami w związku z odnowieniem supportu dla gry i wydaniem jej na steamie jest sam Workshop, czyli miejsce, w którym można prezentować własne mody oraz Osiągnięcia do zdobycia. Nie wiadomo jednak, kiedy zostaną wprowadzone.
"Te, Ajatollah! Może byś zaczął obsługiwać!?", czyli Wsparcie od twórców
Tutaj też RWS zasługuje na pochwałę. Osoby szukające pomocy na steamowym forum gry zawsze dostają szybką i precyzyjną odpowiedź. Twórcy gry biorą nawet udział w dyskusjach na temat samej gry, zamiast ograniczać się do wysyłania "maszynowych" wiadomości, co jest ostatnio mało spotykane
"A tak serio.. Dźwięk mojego głosu nie gra ci na nerwach? Mnie czasem wpienia!", czyli Lokalizacja
Niestety, to wydanie nie daje możliwości instalacji żadnej innej wersji językowej niż angielska. Nie jest to duża przeszkodą, gdyż Polacy i Rosjanie spokojnie mogą podmienić pliki językowe gry i grać w swoim ojczystym języku. Przy okazji warto wspomnieć, że grę na steamie mogą nabyć nawet osoby pochodzące z krajów, w których została zakazana.
"Patrz, znowu zostawili otwarte drzwi!", czyli DRM
Na tą chwilę steamowa wersja gry nie zawiera żadnego zabezpieczenia antypirackiego. Oznacza to, że gra nie wymaga nawet steama do działania. Włączy się bez niego. Równie dobrze można ją kupić, ściągnąć, a program wyrzucić, co powinno zainteresować nawet osób, które nie pałają miłością do platformy Valve.
"Hmm..Ciekawe po ile takie chodzą na Allegro?", czyli Cena
W chwili obecnej gra jest na 10% zniżce i kosztuje 9,89 Euro, czyli ok. 41 zł. Docelowa cena ma wynosić 10,99 Euro, czyli ok. 46 zł. Nie należy jednak się tym martwić, gdyż twórcy zapowiedzieli, że będą brać udział w każdej wyprzedaży organizowanej na steamie, więc na pewno znajdzie się okazja, żeby wyłapać grę po dosyć przystępnej cenie.
"Nie pchać się, starczy dla każdego!", czyli Klucze dla społeczności
RWS podeszło do sprawy osób, które już grę posiadają w zaskakująco dobry sposób. Oczywiście ciężko byłoby rozdawać klucze wszystkim posiadaczom Postala, ale chłopaki z RWS poszli wielu z nich na rękę. Gdy Postal 2 znajdował się jeszcze na greenlightcie i tak naprawdę nie było wiadomo jaki los spotka grę, Toploader zdecydował się na zaoferowanie osobom zachęcającym do głosowania na p2 darmową kopię gry. Kampania ta okazała się być sukcesem, gdyż wiele osób zaoferowało swoje wsparcie, w tym ja. Przyjemnością było dla mnie wesprzeć developera jednej z moich ulubionych gier, zwłaszcza, jeżeli miałem otrzymać za to czwarty już z kolei egzemplarz gry. (swoją drogą, postal 2 jest jedyną grą, którą mam w tylu wydaniach) Oczywiście obecnym posiadaczom gry na Desurze również zostały rozdzielone klucze. Otrzymali je też ludzie mający aktywne konto na RWS, którzy brali udział w dyskusjach mających tam miejsce. Osobiście pierwszy raz widzę taki przypadek, gdzie developer tak stara się wynagrodzić fanów za wsparcie i jest to dla mnie duży plus.
"A w mordę! Idę do domu!", czyli Podsumowanie:
Moim zdaniem wydanie Postala 2 na steamie było dobrym krokiem, który przyniesie trochę świeżości do samej produkcji i zmobilizuje twórców do dalszego rozwijania serii Postal. Mam nadzieję, że ten tekst wyjaśnia parę istotnych kwestii dotyczących wydania P2 na platformie Valve. Od siebie dodam, że mam zamiar go rozwijać w miarę swoich możliwości, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Chciałbym jeszcze podziękować Toploaderowi, dzięki któremu udało mi się na własne oczy zobaczyć jak wygląda P2 na steamie i z czym to się tak naprawdę je. Uważam, że warto jest kupić grę na steamie, gdyż przyniesie ona parę nowości, których w innych wersjach prawdopodobnie nie będzie.
