[TUTORIAL] Jak zrobić mapę/plan miasta

Zbiór wszystkich tematów poświęconych tutorialom.

Moderatorzy: Moderatorzy, Admini

Awatar użytkownika
Tiquill
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 14479
Rejestracja: 25 sty 2007, 02:00
Lokalizacja: z naprzeciwka
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 1 raz
Kontakt:

30 cze 2013, 23:22

  • Przy okazji tego tematu powstał tutorial, który w dość skomplikowanych okolicznościach odzyskałem teraz i dla tych potrzeb przedstawiam. Rzecz sprzed lat i pisana dla AVPC, więc wymagała poprawek, ale mam nadzieję, że będzie zrozumiała.
1. Początek.
Warsztat pracy tworzymy zaczynając od pliku samej mapy. Całość przedstawiam na tym, co ma sama gra, dla własnego moda robimy, co oczywiste, swoje. Oto znany wszystkim plik, o wymiarach kwadratu, przez grę rozciągnięty do proporcji ekranu:
Obrazek

2. Wyliczamy współrzędne.
Siatka w P2 jest wielkości od 1 do 1024. To, co "robi" za strzałkę na planie, to akurat pozycja gracza względem tej siatki współrzędnych. Sama siatka, to określenie za pomocą współrzędnych X i Y, gdzie na naszej mapie znajduje się gracz. Współrzędne zapisane są w w skrypcie MapScreen (dla StP) lub AW7MapScreen (dla AWP). Kiedy wiemy, gdzie na planie ma stać gracz, to współrzędne z tej siatki odczytujemy i zapisujemy. Dla własnych potrzeb zrobiłem sobie kiedyś siatkę takich mappoint'ów. Wersja robocza moich żmudnych wyliczeń i nie piękna, ale przyjrzenie się jej może pomóc. Oto ona:
Obrazek

3. Stawianie MapPointów, krok 1.
Każda mapa wymaga dwóch punktów, MapPointów. Najlepiej na krańcach mapy, aby dobrze pokazać, gdzie się zaczyna a gdzie kończy. Gdzie je postawić? W miejscach charakterystycznych dla mapy - punkt wczytania na inną mapę, charakterystyczny budynek. Otwierasz daną mapę w PostEd. Teraz idziesz do przeglądarki klas (Actor Browser). Dla samych MapPointów opisany zaraz zabieg nie jest potrzebny, ale jest niezbędny dla AW7MapScreen, o którym potem. Jeśli masz włączony widok paczek pod drzewem klas, musisz go wyłączyć, aby pokazały się obie (a nie jedna) zaptaszalne opcje. Czyli menu View i odznaczasz Show Packages. Widzisz tylko drzewo a nad drzewem dwie pozycje. Use ''Actor'' as parent? oraz Placeable classes Only? Obie musisz odznaczyć. Drzewo klas ci się przeładuje.
Obrazek

4. Stawianie MapPointów, krok 2.
W drzewie klas otwierasz kolejno Object-Actor-Keypoint-MapPoint. Zaznaczasz ów MapPoint i przechodzisz do mapy. Wybierasz miejsce i dajesz z menu Add MapPoint Here. Robisz to samo z drugim MapPoint. Możesz dodać i trzecie, jeśli okaże się w grze, że dwa to za mało. Ale od razu więcej niż dwóch nie dawaj. Zapisujesz mapę pod tą samą nazwą. Nie musisz jej przebudowywać. Czynność więc, jak widzisz, bezbolesna dla mapy i przyjemna dla edytującego. ;) No i rzecz ważna. Nazwa każdego MapPointa musi być odmienna od innych MapPointów, jedyna. Aby gra współrzędne dla niego przypisane w MapScreen/AW7MapScreen kojarzyła wyłącznie z tym MapPointem. A nazwa może być bardzo krótka, ale też i dłuższa, tak byś Ty mógł się po niej łatwo zorientować, czego dotyczy. No i nie może mieć polskich znaków ani spacji, rzecz jasna.

5. Edycja właściwości AW7MapScreen, krok 1.
Przerażać może edycja skryptów, że trzeba wypakować skrypty, edytować, kompilować... Nic z tego. Wszystko zrobisz tu i teraz za pomocą PostEd, niczego więcej. Ale, żeby ustrzec się notorycznego błędu, że zapisana w PostEd paczka skryptów jest mniejsza od oryginalnej, musisz wszystkie skrypty, wszyściutkie używane w grze otworzyć w PostEd i wczytać je do niego. Bo samo otwarcie mapy tego nie da, edytor wczyta z paczek tylko to, co mu teraz potrzebne, reszty nie. A więc wczytujesz zawartość folderu System oraz podfolderów w tej kolejności: \System, \AWSystem i \AW7System. PostEd jest gotowy do roboty. Przypominam, tutek pisany jest dla mapy AVPC.

6. Edycja właściwości AW7MapScreen, krok 2.
Teraz dopiero przyda się "odptaszenie" opcji, jakie wybrałeś wcześniej. Musisz bowiem wyjść poza klasę Actor i zająć się elementem, który nie dodaje się do mapy. A dokładnie, musisz znaleźć to tak: Object-Interactions-Interaction-P2Screen-MapScreen-AW7MapScreen. Prawoklikasz na AW7MapScreen i wybierasz z menu Default Properties... Wyskoczy ci okienko podobne do tego, jakie widać, gdy się wybierze właściwości czegoś, co znajduje się na mapie. Tylko że to okienko nie zmieni swej zawartości, kiedy klikniesz na coś na mapie, bo jest stale przypisane do obiektu otwartego nie na mapie, ale w przeglądarce klas. Masz je więc stale pod ręką i nie zamykaj, gdy wczytasz inną mapę. Ono będzie stale i stale potrzebne. Znalazłeś już AW7MapScreen, to możesz teraz powrócić do Object-Actor-Keypoint-MapPoint i ów MapPoint zaznaczyć w przeglądarce klas. Po co? On musi być aktywny, aby pojawiło się menu Add MapPoint Here, które wybierzesz na następnej wczytanej mapie, do której będziesz dodawał MapPointy.

7. Orientujemy się.
I teraz już do roboty! :) Stawiasz na mapie dwa MapPointy. Zapisujesz mapę. Zaglądasz do okna edytora graficznego i na obrazku odczytujesz współrzędne punktów, które wybrałeś na lokalizację MapPointa. Masz współrzędne, dodać je więc pora do AW7MapScreen. Najlepiej robić to bowiem na bieżąco, kiedy widzisz co i jak z edytowaną mapą i niczego nie zapomnisz. Dodajesz oba MapPointy do właściwości skryptu AW7MapPoint i uzupełniasz je o współrzędne. Teraz zapobiegawczo warto zapisać paczkę AW7Game.u, aby nie utracić wprowadzonych danych. O czym poniżej. Ale nie musisz tego robić po każdej edytowanej mapie, sam wybierasz częstotliwość zapisania paczki AW7Game.u - w niej jest AW7MapScreen i by zachować swoją pracę, jej zapisywanie jest niezbędne. Dla StP: skrypt MapScreen jest w Postal2Game.u i tą paczkę musisz zapisać.

8. Edycja właściwości AW7MapScreen, krok 3.
Czyli właściwa już edycja skryptu wzbogacająca samą grę o strzałkę na mapie. W okienku właściwości AW7MapScreen rozwijasz MapScreen a tam MapPositions. Widzisz calutką listę mappointów jakie są w P2 i w AW oraz na nowych mapach AWP. Pozycji jest 54 (od 0 do 53) i ostatnia to school-far. Niczego nie kasujesz, by mapa Paradise nadal była aktualna, tylko dodajesz swój dowolny, dodany wcześniej MapPoint dla AVPC. Jak dodać? Klikasz na napis MapPositions i pojawia się po prawo przycisk Add. Klikasz w niego i jesteś na końcu listy z nowym MapPointem. (Przypominam, że każdy musi mieć wyjątkową nazwę). Jak wpisać współrzędne, zobaczysz, rozwijając wcześniejszą pozycję. Gdy już z wszystkim się uporasz - zapisujesz skrypt, czyli paczkę AW7Game.u jego zawierającą. I tu uwaga: Nie edytowałeś treści samego skryptu, od tego jest inne okno i inne narzędzia. Dodałeś tylko nowe linie do Default properties. A to początkowa lista MapPoint'ów w skrypcie AW7MapScreen:
Obrazek

9. Zapisywanie paczki AW7Game.
Edytowane skrypty (czy to treść czy właściwości) zapisujemy do paczki, w której były. Jak się zapisuje paczkę w przeglądarce klas? W punkcie pierwszym wyłączyłeś widok View-ShowPackages. Musisz go teraz włączyć. Zobaczysz pod drzewem klas listę paczek wczytanych do gry. Zaptaszasz kwadracik przy paczce AW7Game i tylko przy niej. Wybierasz menu File-Save Selected Packages. Jeśli paczka okaże się mniejsza od oryginału edytor ostrzeże o tym. Widać nie wczytałeś do edytora wszystkich skryptów. Ale zakładam, że takiego ostrzeżenia nie zobaczysz. Nie zobaczysz też pytania, czy nadpisać oryginalną paczkę. Czemu? Oryginalna paczka znajduje się w folderze \System\AW7System zaś PostEd zapisze twoją edycję do folderu \System. I właśnie tą paczuszkę dajesz ludziom. Razem z twoją mapą, rzecz jasna. ;)

Powodzenia!
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Tiquill, łącznie zmieniany 1 raz.


Zawsze jest ryzyko, że wyczerpałeś już limit dobrych dni i czeka cię już tylko samo zło...
Obrazek
Awatar użytkownika
seebeek17
Modder
Modder
Posty: 8399
Rejestracja: 10 cze 2013, 13:25
Lokalizacja: Z Zewnątrz
Kontakt:

02 lip 2013, 13:20

Tutek, bardzo dobry, wielu(wielom, wielowi???) użytkownikom pomoże.
Ale mam do Ciebie prośbę:
Czy mógłbyś nwm. podzielić tutka na 2 rozdziały, 1 dla STP drugi dla AWP czy coś?
Bo się trochę pogubiłem gdzie jest mowa jak zrobić w STP a gdzie w AWP :/
Bardzo bym był wdzięczny ;)
Pozdrawiam.


Awatar użytkownika
Tiquill
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 14479
Rejestracja: 25 sty 2007, 02:00
Lokalizacja: z naprzeciwka
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 1 raz
Kontakt:

04 lip 2013, 20:47

W załączniku edytowana forma tutoriala (zmienione obrazki), i już w dwóch rozdzielonych wersjach: dla StP i AWP. Format PDF. Już nikt się nie pogubi (nie powinien w każdym razie). :)
Załączniki
Jak_zrobic_mape_plan_miasta.zip
(1.26 MiB) Pobrany 171 razy
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez Tiquill, łącznie zmieniany 1 raz.


Zawsze jest ryzyko, że wyczerpałeś już limit dobrych dni i czeka cię już tylko samo zło...
Obrazek
Awatar użytkownika
seebeek17
Modder
Modder
Posty: 8399
Rejestracja: 10 cze 2013, 13:25
Lokalizacja: Z Zewnątrz
Kontakt:

01 sie 2013, 00:15

Tiquill a mam taką prośbę... ;)
Czy dało by radę, jak byś zrobił nowy dział w Szkole Mistrzów i nazwał go "Poradniki do PostED'a" czy jakoś tak, i powsadzał tam wszystkie Tuty(razem z tym)...?
Bo już jest tyle tutków przypiętych, że prawie całą stronke zajmują.
Byłoby do zrobienia? :)


Awatar użytkownika
Tiquill
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 14479
Rejestracja: 25 sty 2007, 02:00
Lokalizacja: z naprzeciwka
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 1 raz
Kontakt:

01 sie 2013, 01:22

Przecież Szkoła Mistrzów to właśnie zbiór porad. A tutki po to są przyklejone, by były zbiorem - tak jak proponowany nowy dział. Nie wydaje mi się zatem potrzebny nowy dział. (Jak będzie więcej głosów za - to się przemyśli sprawę). Już lepiej pozbierać wszystkie nowe tutki w jednym temacie. A najlepiej zaktulizować ten: https://forum.postalsite.info/m ... vt2774.html i dopisać się tam z nowymi pozycjami. Kto chętny? ;)


Zawsze jest ryzyko, że wyczerpałeś już limit dobrych dni i czeka cię już tylko samo zło...
Obrazek
Awatar użytkownika
seebeek17
Modder
Modder
Posty: 8399
Rejestracja: 10 cze 2013, 13:25
Lokalizacja: Z Zewnątrz
Kontakt:

02 sie 2013, 16:43

Kto chętny? ;)
Ja, ale musisz mi dać większe uprawnienia :D


Awatar użytkownika
Tiquill
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 14479
Rejestracja: 25 sty 2007, 02:00
Lokalizacja: z naprzeciwka
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 1 raz
Kontakt:

04 sie 2013, 17:37

Po prostu dopisz tam nowy post z nowymi pozycjami. To będzie najlepsza forma współtworzenia. ;)


Zawsze jest ryzyko, że wyczerpałeś już limit dobrych dni i czeka cię już tylko samo zło...
Obrazek
Awatar użytkownika
Pan Szatan
Modder
Modder
Posty: 6207
Rejestracja: 05 gru 2013, 13:16
Lokalizacja: Paradise
Postawił piwo: 5 razy
Otrzymał  piwo: 8 razy
Kontakt:

11 sie 2017, 01:09

Rozumiem że to jest poradnik jak zedytować podstawową mapę? ehh no cóż lepsze to niż nic może uda mi się zrobić nową mapę, w steamowym AVPC się udało to zobaczymy :P


I'm fucking insane in the brain. :axe:
ODPOWIEDZ