Mityczna brutalność?

Pierwsza część serii od której wszystko się zaczęło
Obrazek

Moderatorzy: Moderatorzy, Admini

Czy uznajesz pierwszą część Postala za brutalną?

Tak
4
57%
Nie
3
43%
 
Liczba głosów: 7
Yossarian
Grabarz
Grabarz
Posty: 6423
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:54
Postawił piwo: 6 razy
Otrzymał  piwo: 3 razy

28 lut 2015, 18:49

Pierwsza część znanej serii z pewnością zasłynęła na świecie swoją brutalnością. Smaczku dodaje fakt, że została zakazana w kilku krajach (np. Australii). Patrząc z perspektywy czasu oraz gracza, czy rzeczywiście pierwsza część jest taka, za jaką uważają ją ludzie? Przeanalizuję tu kilka elementów:
Krew - nic nowego, w większych ilościach pojawia się, gdy ktoś zostanie potraktowany Spray Cannonem, czyli czymś w rodzaju karabinu maszynowego na amunicję do strzelb. Poza tym raczej standard, wydaje mi się, że w Doomie albo Quake'u jest jej więcej.
Flaki i rozczłonkowane ciała - brak, nawet trafienie kogoś pociskiem z "bazooki" sprawia jedynie, że trafiony odlatuje na kilka metrów do tyłu. Mortal Kombat i Harvester są brutalniejsze pod tym względem. Inną sprawą jest to, że w grze nie pojawia się żadna broń biała.
Krzyki i "pełzanie" rannych - nie przypominam sobie innej ówczesnej gry, która zawierałaby coś takiego. Mogło to być szokiem chyba tylko dla tych, którym wydawało się, że postrzelenie oznacza natychmiastową śmierć. Cóż, okazuje się, że jest inaczej.
Dobijanie rannych - jak wyżej. Wiele osób nie jest świadomych, że w tej grze jest klawisz odpowiadający za specjalne dobijanie rannych. Koleś stojący przy rannym po prostu przystawia do niego broń i oddaje kilka strzałów. Przydatne, jeśli kogoś denerwują wrzaski (zwłaszcza kobiecych przeciwników, którzy wręcz się drą). To rzeczywiście mogło zostać uznane za "psychiczne". Oczywiście można także rzucić granat albo koktajl Mołotowa ku rannej ofierze, żeby ją zabić.
Zabijanie "niewinnych" - kolejna rzecz, która kwalifikowałaby tę grę jako brutalną. Mimo wszystko, celem gracza jest zabijanie "wrogów", nie niewinnych. Licznik na górze ekranu jasno mówi, że trzeba zabić określony procent wrogów, żeby przejść do następnego poziomu. Przejście gry bez zabijania ani jednego niewinnego jest jak najbardziej możliwe.
Podpalanie ludzi - w gruncie rzeczy mniej brutalne od konwencjonalnego zabijania. Spalony człowiek ma jedynie ciemniejsze tekstury, nic poza tym. Dopiero w Postal 2 zostały zaimplementowane tekstury spalonych ciał.
Dzieci i starsze osoby -te pierwsze pojawiają się pod koniec gry, w dodatku główny bohater nie jest w stanie ich zabić. Co prawda występują jeszcze jakieś mniejsze kobiety, które można by zakwalifikować jako dzieci, ale moim zdaniem są po prostu niskie. Te drugie pojawiają się dopiero w dodatku Special Delivery (jeśli mnie pamięć nie myli), choć moim zdaniem nie różnią niczym od innych "cywili". Jedynie zmienione tekstury i ew. laska, a i tak biegają równie szybko.
Nagość - również pojawia się dopiero w Special Delivery. Poza teksturami ciała nie ma żadnych konkretnych "szczegółów", więc kolejny pic na wodę.
Strusie - dość ciekawy pomysł, dzięki któremu można zakwalifikować grę do kategorii "znęcania się nad zwierzętami". Choć tak jak w przypadku cywili, nie trzeba ich zabijać.
Samobójstwo - bardzo specyficzny pomysł na zakończenie swojego życia w grze. Również jedyny przykład dekapitacji w grze, gdy Koleś odstrzeliwuje sobie głowę strzelbą.
Zachęcam do zamieszczania swoich spostrzeżeń oraz oczywiście do dyskusji.
Ostatnio zmieniony 28 lut 2015, 18:55 przez Yossarian, łącznie zmieniany 2 razy.


Awatar użytkownika
Dzienis
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 12106
Rejestracja: 03 lut 2012, 18:53
Lokalizacja: Pojezierze Litewskie
Postawił piwo: 14 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy
Kontakt:

28 lut 2015, 19:27

Widzę, że jesteś fanem jedynki. :)
Dla mnie osobiście jedynka to swoisty prolog do dwójki (oczywiście nie w sensie fabularnym, bo w tej materii akurat nie mają ze sobą nic wspólnego). Dopiero dwójka pokazuje chorą brutalność, zwyrodnienie, cynizm głównego bohatera i jego upodobanie do czarnego humoru oraz po prostu chorobę psychiczną tegoż.
Jedynka oczywiście też jest brutalna, ale jednak inaczej wygląda to w grze z widokiem z góry, a inaczej w trójwymiarze. Zresztą wystarczy porównać sobie choćby AWP (moim zdaniem 2x brutalniejsze od StP) i jedynkę, różnica poziomu brutalności i sadyzmu ogromna, mając oczywiście również na uwadze skalę jej odbioru przez gracza zależną od widoku postaci i grafiki.
Trzeba też zwrócić uwagę na to, że Postal powstał w 1997r., wcześniej brutalniejsze były chyba tylko Duke Nukem, Doom, Mortal Kombat i może Wolfenstein. Na ówczesne czasy nie było dziwnym, że ta gra wzbudzała kontrowersje.
Swoją drogą wie ktoś może czy oprócz serii Postal istnieje jakaś gra w której możliwe jest samobójstwo?


I regret nothing
Yossarian
Grabarz
Grabarz
Posty: 6423
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:54
Postawił piwo: 6 razy
Otrzymał  piwo: 3 razy

28 lut 2015, 19:40

Dzienis pisze:Widzę, że jesteś fanem jedynki.
Jestem, nie ukrywam ;) Jedynka wydaje mi się bardziej pociągającym obiektem do wszelkich "badań" i dyskusji.
Dzienis pisze:Dla mnie osobiście jedynka to swoisty prolog do dwójki (oczywiście nie w sensie fabularnym, bo w tej materii akurat nie mają ze sobą nic wspólnego). Dopiero dwójka pokazuje chorą brutalność, zwyrodnienie, cynizm głównego bohatera i jego upodobanie do czarnego humoru oraz po prostu chorobę psychiczną tegoż.
Schorzenia psychiczne można zauważyć już w jedynce, choćby te notki przed misjami oraz głos w głowie Kolesia (nie wypisałem go, bo tego raczej się nie da zakwalifikować do brutalności), który rzuca jakimiś głupimi tekstami podczas rozwałki. No i to nieśmiertelne "I regret nothing" przy samobójstwie.
Dzienis pisze:Jedynka oczywiście też jest brutalna, ale jednak inaczej wygląda to w grze z widokiem z góry, a inaczej w trójwymiarze.
Wiadomo, zupełnie inne możliwości technologiczne i te sprawy. Wprowadzenie urywanych członków i innych "bajerów" mogłoby zwiększyć wymagania sprzętowe.
Dzienis pisze:Zresztą wystarczy porównać sobie choćby AWP (moim zdaniem 2x brutalniejsze od StP) i jedynkę, różnica poziomu brutalności i sadyzmu ogromna, mając oczywiście również na uwadze skalę jej odbioru przez gracza zależną od widoku postaci i grafiki.
Gdyby nie AWP, to uważałbym również dwójkę za średnio brutalną. Poziom GTA, można by rzec.
Dzienis pisze:Trzeba też zwrócić uwagę na to, że Postal powstał w 1997r., wcześniej brutalniejsze były chyba tylko Duke Nukem, Doom, Mortal Kombat i może Wolfenstein. Na ówczesne czasy nie było dziwnym, że ta gra wzbudzała kontrowersje.
I Harvester, który wyszedł w 1996. Aż dziwne, że naparzające się zlepki pikseli mogły wzbudzać tak skrajne emocje.
Dzienis pisze:Swoją drogą wie ktoś może czy oprócz serii Postal istnieje jakaś gra w której możliwe jest samobójstwo?
W takiej formie jak w Postalu nie przypominam sobie żadnej. A poza tym to np. skok z dużej wysokości, ale to chyba oczywiste.


Awatar użytkownika
Silver Dragon
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 7080
Rejestracja: 11 sie 2007, 23:28
Lokalizacja: East Mayberry
Otrzymał  piwo: 2 razy

28 lut 2015, 20:19

Yossarian pisze:Trzeba też zwrócić uwagę na to, że Postal powstał w 1997r., wcześniej brutalniejsze były chyba tylko Duke Nukem, Doom, Mortal Kombat i może Wolfenstein. Na ówczesne czasy nie było dziwnym, że ta gra wzbudzała kontrowersje.
Yossarian pisze:I Harvester, który wyszedł w 1996. Aż dziwne, że naparzające się zlepki pikseli mogły wzbudzać tak skrajne emocje.
Seria Blood też była niczego sobie pod tym względem


Przybyłem, zobaczyłem... i polała się krew :evilbat:
Obrazek
Yossarian
Grabarz
Grabarz
Posty: 6423
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:54
Postawił piwo: 6 razy
Otrzymał  piwo: 3 razy

28 lut 2015, 20:20

Wiedziałem, że o czymś zapomniałem ;) Chciałem też wymienić Kingpina, ale on wyszedł po Postalu.


Awatar użytkownika
Dzienis
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 12106
Rejestracja: 03 lut 2012, 18:53
Lokalizacja: Pojezierze Litewskie
Postawił piwo: 14 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy
Kontakt:

28 lut 2015, 21:16

Yossarian pisze:Gdyby nie AWP, to uważałbym również dwójkę za średnio brutalną. Poziom GTA, można by rzec.
Zabijanie przechodniów nawet w StP jest dużo brutalniejsze niż w GTA. Porównaj rozwalenie komuś głowy w Postalu i w którymś GTA (choćby San Andreas). W GTA mordowanie nie emocjonuje tak bardzo jak w Postalu, w którym jest ono jakby bardziej... przeżywane. :) Zresztą ja w GTA mordowałem głównie dla kasy. :D
Yossarian pisze:I Harvester, który wyszedł w 1996. Aż dziwne, że naparzające się zlepki pikseli mogły wzbudzać tak skrajne emocje.
Fakt, zapomniałem o tej grze, niestety nigdy w nią nie grałem.
Yossarian pisze:W takiej formie jak w Postalu nie przypominam sobie żadnej. A poza tym to np. skok z dużej wysokości, ale to chyba oczywiste.
Teoretycznie zabić się można w każdej grze, ale chodziło mi oczywiście o świadome samobójstwo głównego bohatera. ;)


I regret nothing
Yossarian
Grabarz
Grabarz
Posty: 6423
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:54
Postawił piwo: 6 razy
Otrzymał  piwo: 3 razy

28 lut 2015, 21:18

Dzienis pisze:Zabijanie przechodniów nawet w StP jest dużo brutalniejsze niż w GTA. Porównaj rozwalenie komuś głowy w Postalu i w którymś GTA (choćby San Andreas). W GTA mordowanie nie emocjonuje tak bardzo jak w Postalu, w którym jest ono jakby bardziej... przeżywane. Zresztą ja w GTA mordowałem głównie dla kasy.
W sumie, w GTA zabijanie jest takie bardziej... automatyczne? Fontanna krwi po strzeleniu w głowę też jest dość widowiskowa w GTA ;)
Dzienis pisze:Fakt, zapomniałem o tej grze, niestety nigdy w nią nie grałem.
Ja oglądałem gameplay i recenzję NRGeeka, taka celowo "schizowa" gra.
Dzienis pisze:Teoretycznie zabić się można w każdej grze, ale chodziło mi oczywiście o świadome samobójstwo głównego bohatera.
Wiem ;)


Awatar użytkownika
Dzienis
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 12106
Rejestracja: 03 lut 2012, 18:53
Lokalizacja: Pojezierze Litewskie
Postawił piwo: 14 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy
Kontakt:

02 mar 2015, 15:12

Yossarian pisze:W sumie, w GTA zabijanie jest takie bardziej... automatyczne? Fontanna krwi po strzeleniu w głowę też jest dość widowiskowa w GTA ;)
W GTA są ciekawsze rzeczy do roboty od mordowania, zresztą to o wiele bardziej rozbudowana gra niż Postal.

Wracając do brutalności, to jest to pojęcie względne. Dla jednych brutalne jest ścięcie drzewa czy ubój zwierząt (zwykły, nie rytualny), a na innych morderstwa, sadyzm, krew i flaki nie robią większego wrażenia.
To tak jak z obrzydliwymi horrorami. Jednych obrzydza już jakaś "Piła", a innych nie rusza nawet "Srpski film". :P
Ostatnio zmieniony 02 mar 2015, 15:13 przez Dzienis, łącznie zmieniany 1 raz.


I regret nothing
Yossarian
Grabarz
Grabarz
Posty: 6423
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:54
Postawił piwo: 6 razy
Otrzymał  piwo: 3 razy

02 mar 2015, 15:28

Dzienis pisze:W GTA są ciekawsze rzeczy do roboty od mordowania, zresztą to o wiele bardziej rozbudowana gra niż Postal.
To prawda, choć i tak wielu ludzi odpala GTA głównie po to, by pozabijać ludki i pojeździć czymś xD
Dzienis pisze:Wracając do brutalności, to jest to pojęcie względne. Dla jednych brutalne jest ścięcie drzewa czy ubój zwierząt (zwykły, nie rytualny), a na innych morderstwa, sadyzm, krew i flaki nie robią większego wrażenia.
Też się zgodzę, choć moim zdaniem brutalność pierwszej części Postala jest nieco przereklamowana, głównie z powodu grafiki. Ot, jakieś ludki z rozmazanymi teksturami (bez twarzy w dodatku) biegają sobie i się zabijają. Najbardziej widowiskową przemoc w grze z tamtych czasów widziałem bodajże w Harvesterze.
Dzienis pisze:To tak jak z obrzydliwymi horrorami. Jednych obrzydza już jakaś "Piła", a innych nie rusza nawet "Srpski film".
Ciekawe, czy ruszyłby kogoś takiego "Man Behind the Sun", gdzie wszystko było robione na normalnych ciałach ;)


Awatar użytkownika
Dzienis
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 12106
Rejestracja: 03 lut 2012, 18:53
Lokalizacja: Pojezierze Litewskie
Postawił piwo: 14 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy
Kontakt:

02 mar 2015, 15:33

Yossarian pisze: Ciekawe, czy ruszyłby kogoś takiego "Man Behind the Sun", gdzie wszystko było robione na normalnych ciałach ;)
Jak ktoś w internecie oglądał jakieś sekcje zwłok to nie sądzę.
Yossarian pisze:Też się zgodzę, choć moim zdaniem brutalność pierwszej części Postala jest nieco przereklamowana, głównie z powodu grafiki. Ot, jakieś ludki z rozmazanymi teksturami (bez twarzy w dodatku) biegają sobie i się zabijają.
Dzisiaj tak, ale w tamtych czasach to musiało robić wrażenie. Podobnie jest z Carmageddonem, dzisiaj się śmiejemy z tych rozjeżdżanych ludzików, a dawniej przemalowywali im krew na zielono, bo zuo i kontrowersja. xD


I regret nothing
Awatar użytkownika
BloodLogin
Pracownik RWS
Pracownik RWS
Posty: 2310
Rejestracja: 09 gru 2013, 09:33
Lokalizacja: Rzadkochowa ?

02 mar 2015, 15:39

Jeśli chodzi o Postal1, brutalne jest tylko podpalanie ludzi by zdobyć punkty.
Flaków i odpadających kończyn brak.

Czy uznajesz pierwszą część Postala
za brutalną?
JUŻ NIE !!!


"You will always find blood here! "
"No i dobrze 1 Blood mniej Szatanowi lżej"
09 Gru 2013 - 09 Gru 2016 PRAWIE 3 LATA z wami !!
Yossarian
Grabarz
Grabarz
Posty: 6423
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:54
Postawił piwo: 6 razy
Otrzymał  piwo: 3 razy

02 mar 2015, 15:39

Dzienis pisze:
Yossarian pisze:Też się zgodzę, choć moim zdaniem brutalność pierwszej części Postala jest nieco przereklamowana, głównie z powodu grafiki. Ot, jakieś ludki z rozmazanymi teksturami (bez twarzy w dodatku) biegają sobie i się zabijają.
Dzisiaj tak, ale w tamtych czasach to musiało robić wrażenie. Podobnie jest z Carmageddonem, dzisiaj się śmiejemy z tych rozjeżdżanych ludzików, a dawniej przemalowywali im krew na zielono, bo zuo i kontrowersja. xD
Technologia idzie do przodu, ludzie niekoniecznie ;)
BloodLogin pisze:Jeśli chodzi o Postal1, brutalne jest tylko podpalanie ludzi by zdobyć punkty.
Jakie punkty? Masz na myśli jakiś Gauntlet czy coś?
BloodLogin pisze:Flaków i odpadających kończyn brak.
To samo stwierdziłem w pierwszym poście.
Ostatnio zmieniony 02 mar 2015, 15:42 przez Yossarian, łącznie zmieniany 1 raz.


Awatar użytkownika
Dzienis
V.I.P.
V.I.P.
Posty: 12106
Rejestracja: 03 lut 2012, 18:53
Lokalizacja: Pojezierze Litewskie
Postawił piwo: 14 razy
Otrzymał  piwo: 6 razy
Kontakt:

02 mar 2015, 15:42

Yossarian pisze:Technologia idzie do przodu, ludzie niekoniecznie ;)
Prawdziwie brutalną grą byłaby taka, w której możliwe byłyby brutalne mordy dzieci, starców, inwalidów, Żydów.
Takiej jednak prędko nie ujrzymy, bo nikt nie wyda takiego tytułu ze względu na zbyt dużą kontrowersyjność (choć popyt by się znalazł, nie oszukujmy się).
W Postalu możemy mordować jedynie dorosłych osobników, na szczęście różnej płci i rasy.
Ostatnio zmieniony 02 mar 2015, 15:43 przez Dzienis, łącznie zmieniany 1 raz.


I regret nothing
Yossarian
Grabarz
Grabarz
Posty: 6423
Rejestracja: 06 sie 2008, 14:54
Postawił piwo: 6 razy
Otrzymał  piwo: 3 razy

02 mar 2015, 15:43

Dzienis pisze:
Yossarian pisze:Technologia idzie do przodu, ludzie niekoniecznie ;)
Prawdziwie brutalną grą byłaby taka, w której możliwe byłyby brutalne mordy dzieci, starców, inwalidów, Żydów.
Takiej jednak prędko nie ujrzymy, bo nikt nie wyda takiego tytułu ze względu na zbyt dużą kontrowersyjność (choć popyt by się znalazł, nie oszukujmy się).
W Postalu możemy mordować jedynie dorosłych osobników, na szczęście różnej płci i rasy.
Starcy też są w P1, ale dopiero w dodatku Special Delivery ;)


ODPOWIEDZ