Strona G艂贸wna Postal Site

Postal Forum Strona G艂贸wna
Najwi臋ksze na 艣wiecie forum o grach z serii Postal. U nas zawsze jest krwawo!

 SzukajSzukaj  U偶ytkownicyU偶ytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
   
 Og艂oszenie 
Zapraszamy wszystkich nowych do udzielania si臋 na naszym forum i do przeczytania Regulaminu.
Zanim napiszesz nowy temat u偶yj opcji szukaj!

Poprzedni temat «» Nast臋pny temat
[TUTORIAL] Jak zrobi膰 map臋/plan miasta
Autor Wiadomo艣膰
Tiquill 
Senior Admin
Krawiec 呕y艂



Pom贸g艂: 54 razy
Wiek: 44
Do艂膮czy艂: 25 Sty 2007
Posty: 11435
Sk膮d: z naprzeciwka
Wys艂any: 2013-06-30, 22:22   [TUTORIAL] Jak zrobi膰 map臋/plan miasta

    Przy okazji tego tematu powsta艂 tutorial, kt贸ry w do艣膰 skomplikowanych okoliczno艣ciach odzyska艂em teraz i dla tych potrzeb przedstawiam. Rzecz sprzed lat i pisana dla AVPC, wi臋c wymaga艂a poprawek, ale mam nadziej臋, 偶e b臋dzie zrozumia艂a.

1. Pocz膮tek.
Warsztat pracy tworzymy zaczynaj膮c od pliku samej mapy. Ca艂o艣膰 przedstawiam na tym, co ma sama gra, dla w艂asnego moda robimy, co oczywiste, swoje. Oto znany wszystkim plik, o wymiarach kwadratu, przez gr臋 rozci膮gni臋ty do proporcji ekranu:


2. Wyliczamy wsp贸艂rz臋dne.
Siatka w P2 jest wielko艣ci od 1 do 1024. To, co "robi" za strza艂k臋 na planie, to akurat pozycja gracza wzgl臋dem tej siatki wsp贸艂rz臋dnych. Sama siatka, to okre艣lenie za pomoc膮 wsp贸艂rz臋dnych X i Y, gdzie na naszej mapie znajduje si臋 gracz. Wsp贸艂rz臋dne zapisane s膮 w w skrypcie MapScreen (dla StP) lub AW7MapScreen (dla AWP). Kiedy wiemy, gdzie na planie ma sta膰 gracz, to wsp贸艂rz臋dne z tej siatki odczytujemy i zapisujemy. Dla w艂asnych potrzeb zrobi艂em sobie kiedy艣 siatk臋 takich mappoint'贸w. Wersja robocza moich 偶mudnych wylicze艅 i nie pi臋kna, ale przyjrzenie si臋 jej mo偶e pom贸c. Oto ona:


3. Stawianie MapPoint贸w, krok 1.
Ka偶da mapa wymaga dw贸ch punkt贸w, MapPoint贸w. Najlepiej na kra艅cach mapy, aby dobrze pokaza膰, gdzie si臋 zaczyna a gdzie ko艅czy. Gdzie je postawi膰? W miejscach charakterystycznych dla mapy - punkt wczytania na inn膮 map臋, charakterystyczny budynek. Otwierasz dan膮 map臋 w PostEd. Teraz idziesz do przegl膮darki klas (Actor Browser). Dla samych MapPoint贸w opisany zaraz zabieg nie jest potrzebny, ale jest niezb臋dny dla AW7MapScreen, o kt贸rym potem. Je艣li masz w艂膮czony widok paczek pod drzewem klas, musisz go wy艂膮czy膰, aby pokaza艂y si臋 obie (a nie jedna) zaptaszalne opcje. Czyli menu View i odznaczasz Show Packages. Widzisz tylko drzewo a nad drzewem dwie pozycje. Use ''Actor'' as parent? oraz Placeable classes Only? Obie musisz odznaczy膰. Drzewo klas ci si臋 prze艂aduje.


4. Stawianie MapPoint贸w, krok 2.
W drzewie klas otwierasz kolejno Object-Actor-Keypoint-MapPoint. Zaznaczasz 贸w MapPoint i przechodzisz do mapy. Wybierasz miejsce i dajesz z menu Add MapPoint Here. Robisz to samo z drugim MapPoint. Mo偶esz doda膰 i trzecie, je艣li oka偶e si臋 w grze, 偶e dwa to za ma艂o. Ale od razu wi臋cej ni偶 dw贸ch nie dawaj. Zapisujesz map臋 pod t膮 sam膮 nazw膮. Nie musisz jej przebudowywa膰. Czynno艣膰 wi臋c, jak widzisz, bezbolesna dla mapy i przyjemna dla edytuj膮cego. ;) No i rzecz wa偶na. Nazwa ka偶dego MapPointa musi by膰 odmienna od innych MapPoint贸w, jedyna. Aby gra wsp贸艂rz臋dne dla niego przypisane w MapScreen/AW7MapScreen kojarzy艂a wy艂膮cznie z tym MapPointem. A nazwa mo偶e by膰 bardzo kr贸tka, ale te偶 i d艂u偶sza, tak by艣 Ty m贸g艂 si臋 po niej 艂atwo zorientowa膰, czego dotyczy. No i nie mo偶e mie膰 polskich znak贸w ani spacji, rzecz jasna.

5. Edycja w艂a艣ciwo艣ci AW7MapScreen, krok 1.
Przera偶a膰 mo偶e edycja skrypt贸w, 偶e trzeba wypakowa膰 skrypty, edytowa膰, kompilowa膰... Nic z tego. Wszystko zrobisz tu i teraz za pomoc膮 PostEd, niczego wi臋cej. Ale, 偶eby ustrzec si臋 notorycznego b艂臋du, 偶e zapisana w PostEd paczka skrypt贸w jest mniejsza od oryginalnej, musisz wszystkie skrypty, wszy艣ciutkie u偶ywane w grze otworzy膰 w PostEd i wczyta膰 je do niego. Bo samo otwarcie mapy tego nie da, edytor wczyta z paczek tylko to, co mu teraz potrzebne, reszty nie. A wi臋c wczytujesz zawarto艣膰 folderu System oraz podfolder贸w w tej kolejno艣ci: \System, \AWSystem i \AW7System. PostEd jest gotowy do roboty. Przypominam, tutek pisany jest dla mapy AVPC.

6. Edycja w艂a艣ciwo艣ci AW7MapScreen, krok 2.
Teraz dopiero przyda si臋 "odptaszenie" opcji, jakie wybra艂e艣 wcze艣niej. Musisz bowiem wyj艣膰 poza klas臋 Actor i zaj膮膰 si臋 elementem, kt贸ry nie dodaje si臋 do mapy. A dok艂adnie, musisz znale藕膰 to tak: Object-Interactions-Interaction-P2Screen-MapScreen-AW7MapScreen. Prawoklikasz na AW7MapScreen i wybierasz z menu Default Properties... Wyskoczy ci okienko podobne do tego, jakie wida膰, gdy si臋 wybierze w艂a艣ciwo艣ci czego艣, co znajduje si臋 na mapie. Tylko 偶e to okienko nie zmieni swej zawarto艣ci, kiedy klikniesz na co艣 na mapie, bo jest stale przypisane do obiektu otwartego nie na mapie, ale w przegl膮darce klas. Masz je wi臋c stale pod r臋k膮 i nie zamykaj, gdy wczytasz inn膮 map臋. Ono b臋dzie stale i stale potrzebne. Znalaz艂e艣 ju偶 AW7MapScreen, to mo偶esz teraz powr贸ci膰 do Object-Actor-Keypoint-MapPoint i 贸w MapPoint zaznaczy膰 w przegl膮darce klas. Po co? On musi by膰 aktywny, aby pojawi艂o si臋 menu Add MapPoint Here, kt贸re wybierzesz na nast臋pnej wczytanej mapie, do kt贸rej b臋dziesz dodawa艂 MapPointy.

7. Orientujemy si臋.
I teraz ju偶 do roboty! :) Stawiasz na mapie dwa MapPointy. Zapisujesz map臋. Zagl膮dasz do okna edytora graficznego i na obrazku odczytujesz wsp贸艂rz臋dne punkt贸w, kt贸re wybra艂e艣 na lokalizacj臋 MapPointa. Masz wsp贸艂rz臋dne, doda膰 je wi臋c pora do AW7MapScreen. Najlepiej robi膰 to bowiem na bie偶膮co, kiedy widzisz co i jak z edytowan膮 map膮 i niczego nie zapomnisz. Dodajesz oba MapPointy do w艂a艣ciwo艣ci skryptu AW7MapPoint i uzupe艂niasz je o wsp贸艂rz臋dne. Teraz zapobiegawczo warto zapisa膰 paczk臋 AW7Game.u, aby nie utraci膰 wprowadzonych danych. O czym poni偶ej. Ale nie musisz tego robi膰 po ka偶dej edytowanej mapie, sam wybierasz cz臋stotliwo艣膰 zapisania paczki AW7Game.u - w niej jest AW7MapScreen i by zachowa膰 swoj膮 prac臋, jej zapisywanie jest niezb臋dne. Dla StP: skrypt MapScreen jest w Postal2Game.u i t膮 paczk臋 musisz zapisa膰.

8. Edycja w艂a艣ciwo艣ci AW7MapScreen, krok 3.
Czyli w艂a艣ciwa ju偶 edycja skryptu wzbogacaj膮ca sam膮 gr臋 o strza艂k臋 na mapie. W okienku w艂a艣ciwo艣ci AW7MapScreen rozwijasz MapScreen a tam MapPositions. Widzisz calutk膮 list臋 mappoint贸w jakie s膮 w P2 i w AW oraz na nowych mapach AWP. Pozycji jest 54 (od 0 do 53) i ostatnia to school-far. Niczego nie kasujesz, by mapa Paradise nadal by艂a aktualna, tylko dodajesz sw贸j dowolny, dodany wcze艣niej MapPoint dla AVPC. Jak doda膰? Klikasz na napis MapPositions i pojawia si臋 po prawo przycisk Add. Klikasz w niego i jeste艣 na ko艅cu listy z nowym MapPointem. (Przypominam, 偶e ka偶dy musi mie膰 wyj膮tkow膮 nazw臋). Jak wpisa膰 wsp贸艂rz臋dne, zobaczysz, rozwijaj膮c wcze艣niejsz膮 pozycj臋. Gdy ju偶 z wszystkim si臋 uporasz - zapisujesz skrypt, czyli paczk臋 AW7Game.u jego zawieraj膮c膮. I tu uwaga: Nie edytowa艂e艣 tre艣ci samego skryptu, od tego jest inne okno i inne narz臋dzia. Doda艂e艣 tylko nowe linie do Default properties. A to pocz膮tkowa lista MapPoint'贸w w skrypcie AW7MapScreen:


9. Zapisywanie paczki AW7Game.
Edytowane skrypty (czy to tre艣膰 czy w艂a艣ciwo艣ci) zapisujemy do paczki, w kt贸rej by艂y. Jak si臋 zapisuje paczk臋 w przegl膮darce klas? W punkcie pierwszym wy艂膮czy艂e艣 widok View-ShowPackages. Musisz go teraz w艂膮czy膰. Zobaczysz pod drzewem klas list臋 paczek wczytanych do gry. Zaptaszasz kwadracik przy paczce AW7Game i tylko przy niej. Wybierasz menu File-Save Selected Packages. Je艣li paczka oka偶e si臋 mniejsza od orygina艂u edytor ostrze偶e o tym. Wida膰 nie wczyta艂e艣 do edytora wszystkich skrypt贸w. Ale zak艂adam, 偶e takiego ostrze偶enia nie zobaczysz. Nie zobaczysz te偶 pytania, czy nadpisa膰 oryginaln膮 paczk臋. Czemu? Oryginalna paczka znajduje si臋 w folderze \System\AW7System za艣 PostEd zapisze twoj膮 edycj臋 do folderu \System. I w艂a艣nie t膮 paczuszk臋 dajesz ludziom. Razem z twoj膮 map膮, rzecz jasna. ;)

Powodzenia!
_________________
Zawsze jest ryzyko, 偶e wyczerpa艂e艣 ju偶 limit dobrych dni i czeka ci臋 ju偶 tylko samo z艂o...
 
 
 
 
seebeek17 
V.I.P.
Game Expansion Team



Pom贸g艂: 50 razy
Wiek: 20
Do艂膮czy艂: 10 Cze 2013
Posty: 4053
Sk膮d: Z Zewn膮trz
Wys艂any: 2013-07-02, 12:20   

Tutek, bardzo dobry, wielu(wielom, wielowi???) u偶ytkownikom pomo偶e.
Ale mam do Ciebie pro艣b臋:
Czy m贸g艂by艣 nwm. podzieli膰 tutka na 2 rozdzia艂y, 1 dla STP drugi dla AWP czy co艣?
Bo si臋 troch臋 pogubi艂em gdzie jest mowa jak zrobi膰 w STP a gdzie w AWP :/
Bardzo bym by艂 wdzi臋czny ;)
Pozdrawiam.
_________________

 
 
Tiquill 
Senior Admin
Krawiec 呕y艂



Pom贸g艂: 54 razy
Wiek: 44
Do艂膮czy艂: 25 Sty 2007
Posty: 11435
Sk膮d: z naprzeciwka
Wys艂any: 2013-07-04, 19:47   

W za艂膮czniku edytowana forma tutoriala (zmienione obrazki), i ju偶 w dw贸ch rozdzielonych wersjach: dla StP i AWP. Format PDF. Ju偶 nikt si臋 nie pogubi (nie powinien w ka偶dym razie). :)

Jak_zrobic_mape_plan_miasta.zip
Pobierz Plik 艣ci膮gni臋to 80 raz(y) 1.26 MB

_________________
Zawsze jest ryzyko, 偶e wyczerpa艂e艣 ju偶 limit dobrych dni i czeka ci臋 ju偶 tylko samo z艂o...
 
 
 
 
seebeek17 
V.I.P.
Game Expansion Team



Pom贸g艂: 50 razy
Wiek: 20
Do艂膮czy艂: 10 Cze 2013
Posty: 4053
Sk膮d: Z Zewn膮trz
Wys艂any: 2013-07-31, 23:15   

Tiquill a mam tak膮 pro艣b臋... ;)
Czy da艂o by rad臋, jak by艣 zrobi艂 nowy dzia艂 w Szkole Mistrz贸w i nazwa艂 go "Poradniki do PostED'a" czy jako艣 tak, i powsadza艂 tam wszystkie Tuty(razem z tym)...?
Bo ju偶 jest tyle tutk贸w przypi臋tych, 偶e prawie ca艂膮 stronke zajmuj膮.
By艂oby do zrobienia? :)
_________________

 
 
Tiquill 
Senior Admin
Krawiec 呕y艂



Pom贸g艂: 54 razy
Wiek: 44
Do艂膮czy艂: 25 Sty 2007
Posty: 11435
Sk膮d: z naprzeciwka
Wys艂any: 2013-08-01, 00:22   

Przecie偶 Szko艂a Mistrz贸w to w艂a艣nie zbi贸r porad. A tutki po to s膮 przyklejone, by by艂y zbiorem - tak jak proponowany nowy dzia艂. Nie wydaje mi si臋 zatem potrzebny nowy dzia艂. (Jak b臋dzie wi臋cej g艂os贸w za - to si臋 przemy艣li spraw臋). Ju偶 lepiej pozbiera膰 wszystkie nowe tutki w jednym temacie. A najlepiej zaktulizowa膰 ten: http://forum.postalsite.i...orum-vt2774.htm i dopisa膰 si臋 tam z nowymi pozycjami. Kto ch臋tny? ;)
_________________
Zawsze jest ryzyko, 偶e wyczerpa艂e艣 ju偶 limit dobrych dni i czeka ci臋 ju偶 tylko samo z艂o...
 
 
 
 
seebeek17 
V.I.P.
Game Expansion Team



Pom贸g艂: 50 razy
Wiek: 20
Do艂膮czy艂: 10 Cze 2013
Posty: 4053
Sk膮d: Z Zewn膮trz
Wys艂any: 2013-08-02, 15:43   

Cytat:
Kto ch臋tny? ;)

Ja, ale musisz mi da膰 wi臋ksze uprawnienia :D
_________________

 
 
Tiquill 
Senior Admin
Krawiec 呕y艂



Pom贸g艂: 54 razy
Wiek: 44
Do艂膮czy艂: 25 Sty 2007
Posty: 11435
Sk膮d: z naprzeciwka
Wys艂any: 2013-08-04, 16:37   

Po prostu dopisz tam nowy post z nowymi pozycjami. To b臋dzie najlepsza forma wsp贸艂tworzenia. ;)
_________________
Zawsze jest ryzyko, 偶e wyczerpa艂e艣 ju偶 limit dobrych dni i czeka ci臋 ju偶 tylko samo z艂o...
 
 
 
 
Pan Szatan 
Joker



Pom贸g艂: 26 razy
Wiek: 16
Do艂膮czy艂: 05 Gru 2013
Posty: 3210
Sk膮d: Muchosra艅sk
Wys艂any: 2017-08-11, 00:09   

Rozumiem 偶e to jest poradnik jak zedytowa膰 podstawow膮 map臋? ehh no c贸偶 lepsze to ni偶 nic mo偶e uda mi si臋 zrobi膰 now膮 map臋, w steamowym AVPC si臋 uda艂o to zobaczymy :P
_________________
 
 
Wy艣wietl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie mo偶esz pisa膰 nowych temat贸w
Nie mo偶esz odpowiada膰 w tematach
Nie mo偶esz zmienia膰 swoich post贸w
Nie mo偶esz usuwa膰 swoich post贸w
Nie mo偶esz g艂osowa膰 w ankietach
Nie mo偶esz za艂膮cza膰 plik贸w na tym forum
Mo偶esz 艣ci膮ga膰 za艂膮czniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

www.Game-State.com www.Game-State.com
www.Game-State.com www.Game-State.com www.Game-State.com
FacebookSteamYouTubeTeamSpeak

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group - anime
Style created by Kula & Gozda modified by prawdziwy 666
艢mieszne obrazki